سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

سلسبیل در اصل چشمه ایست در بهشت که ان شاالله همه از آن خواهیم نوشید.اما اینجا مکانی است برای مرور یک آیه از قرآن با هم. هدف این است که باور کنیم این کتاب برای ما نازل شده و ما حق داریم در آن تدبر کنیم وآن را بفهمیم. قرآن مهجور است. از قرآن نترسیم وبا آن مانوس شویم.

ای رُخت چون خلد و لعلت سلسبیل
سلسبیلت کرده جان و دل سبیل
سبز پوشان خطت بر گرد لب
همچو مورانند گرد سلسبیل

آخرین مطالب

  • ۱۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۹ 72ملت

دور یا نزدیک

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ب.ظ

فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا ٱلسَّاعَةَ أَن تَأْتِیَهُم بَغْتَةً ۖ فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا ۚ فَأَنَّىٰ لَهُمْ إِذَا جَآءَتْهُمْ ذِکْرَىٰهُمْ(محمد18)


هنوز ساعتی از حضورمان در منزل دایی جان نگذشته بود که صدای اذان بلند شد . پسر دایی گرامی سرش را از توی ماشین حساب مهندسی اش بیرون آورد و درباره نماز سخن ها راند. نمازی که این روزها رهایش کرده بود تا پیوندش را با عقاید روشن فکریش!!! محکم تر کند. وبعد دوباره سرش را در ماشین حسابی برد که جایزه مسابقات قرآن مدارس بود.


دایی جان در حالیکه کامنت های یک پیج اینستا ناگرامی را برایم می خواند سعی می کرد قانعم سازد که تفکرات ما متحجرانه است و امروز جوانها چیز دیگری می خواهند. وظاهرا طبق فرمایشات ایشان و آن جوانهای کامنت گذار رفع همه مشکلات به دست نظریه فروید بود.


بانک خیلی شلوغ بود و بعد از 40دقیقه نوبت به من رسید هرچه مسول باجه را صدا کردم . اصلا در این باغ نبود و سرگرم تلفن همراهش بود. به احترام کار واجبش!! سکوت کردم تا اینکه یکی از بنگاه داران که از ملاکین منطقه است وارد شد. از نگهبان دم در تا جناب رئیس تا کمر به پای قدوم ایشان خم شدند

که گذر یادم به این بیت افتاد

بهر تعظیم شعائر خم شدن خوب است اما     کرنش نامرد مردم بد بود با چاپلوسی

وفکر کنم ازباب تکریم ارباب رجوع بود که ایشان را بدون صف ونوبت بردند پشت گیشه وچایشان دادند و کارشان در اسرع وقت به انجام رساندند و رئیس از باب یاد آوری دولت الکترونیک مدام می گفت چرا شما زحمت کشیدید و تا اینجا اومدین یه زنگ می زدید خودم حلش می کردم.
و من ؟ اصلا یادم رفت که درصف منتظرم...


تاقبل از دانشگاه برایم قابل درک نبود که اینهائیکه زنهایشان با آن شمائل در جامعه حاضر می شوند چه تفکری دارند. مگر می شود انسان باشی و مرد باشی و خداوند همه صفاتش را در تو نهاده باشد و غیرت ...!؟و زنت را ....
ببخشید بابت جاهای خالی هنوز بعضی آثار نفهمیدن ها هست دیگر.
در راهروی دانشکده بودم که یکی از آقایان تازه مزدوج شده داشت همسرش را ارشاد می کرد!!! که در برخورد با دوستانش حتما دست بدهد و آبروریزی نکند و...!!!


و هنوز من و این تضادهای بین اسلام و عمل مسلمین در کوچه و خیابانهای این شهر قدم می زنیم و ماجرا ها داریم.

ترجمه آیه: آیا آنها جز این انتظاری دارند که قیامت ناگهان فرا رسد (آنگاه ایمان آورند)، در حالی که هم‌اکنون نشانه‌های آن آمده است؛ اما هنگامی که بیاید، تذکّر (و ایمان) آنها سودی نخواهد داشت!

اگر حال خواندن متن را نداشتید یا خوشتان نیامد حتما ادامه مطلب را ببینید . وحشتناک است.
 ابن عباس از پیغمبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در داستان حجة الوداع نقل کرده که : ما با پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در ((حجة الوداع )) بودیم (حجة الوداع آخرین حجى است که پیامبر در سال آخر عمر خود بجا آورد) حضرت حلقه در خانه کعبه را گرفت و رو به ما کرده فرمود: آیا شما را از ((اشراط الساعة )) آگاه کنم ؟ - و سلمان در آنروز از همه به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نزدیکتر بود - عرض کرد آرى اى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ).
فرمود: از نشانه هاى قیامت تضییع نماز، پیروى از شهوات ، تمایل به هواپرستى ، گرامى داشتن ثروتمندان ، فروختن دین به دنیا است ، و در این هنگام است که قلب مؤ من در درونش آب مى شود، آنچنان که نمک در آب ، از اینهمه زشتیها که مى بیند و توانائى بر تغییر آن ندارد.
سلمان گفت آیا چنین امرى واقع مى شود اى رسول خدا.
فرمود: آرى سوگند به آن کس که جانم به دست او است ، اى سلمان !
در آن زمان زمامدارانى ظالم ، وزرائى فاسق ، کارشناسانى ستمگر، و امنائى خائن بر مردم حکومت مى کنند.
((سلمان )) پرسید آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به آن کس که جانم در دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام زشتیها زیبا، و زیبائیها زشت مى شود، امانت به خیانتکار سپرده مى شود، و امانتدار خیانت مى کند، دروغگو را تصدیق مى کنند و راستگو را تکذیب !.
((سلمان )) سؤ ال مى کند: آیا چنین چیزى واقع مى شود اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم در دست او است ، اى سلمان ! در آن روز حکومت به دست زنان ، و مشورت با بردگان خواهد بود، کودکان بر منابر مى نشینند، و دروغ ، ظرافت ، و زکات ، غرامت ، و بیت المال ، غنیمت محسوب مى شود!.
مردم به پدر و مادر بدى مى کنند، و به دوستانشان نیکى ، و ستاره دنباله دار در آسمان ظاهر مى شود.
سلمان گفت : آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا؟!
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن زمان زن با شوهرش شریک تجارت مى شود (و هر دو تمام تلاش خود را در بیرون خانه و براى ثروت اندوزى به کار مى گیرند) باران کم ، و صاحبان کَرم خسیس ، و تهیدستان حقیر شمرده مى شوند. در آن هنگام بازارها به یکدیگر نزدیک
مى گردد، یکى مى گوید چیزى نفروختم ، و دیگرى مى گوید سودى نبردم ، و همه زبان به شکایت و مذمت پروردگار مى گشایند!.
سلمان گفت : آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم در دست اوست ، اى سلمان ! در آن زمان اقوامى به حکومت مى رسند که اگر مردم سخن بگویند آنها را مى کشند، و اگر سکوت کنند همه چیزشان را مباح مى شمرند، اموال آنها را غارت مى کنند و احترامشان را پایمال و خونهایشان را مى ریزند، و دلها را پر از عداوت و وحشت مى کنند، و همه مردم را ترسان و خائف و مرعوب مى بینى !
((سلمان )) عرض کرد: آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا؟!.
فرمود آرى ، قسم به آن کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام چیزى از مشرق چیزى از مغرب مى آورند (قوانینى از شرق و قوانینى از غرب ) و امت من متلون مى گردد! واى در آن روز بر ضعفاى امت از آنها، و واى بر آنها از عذاب الهى ، نه بر صغیر رحم مى کنند، نه احترام به کبیر مى گذارند، و نه گنهکارى را مى بخشند، بدنهایشان همچون آدمیان است اما قلوبشان قلوب شیاطین !.
سلمان گفت : آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )؟!.
فرمود: آرى قسم به آن کس که جانم در دست او است ، اى سلمان ! در آن زمان مردان به مردان قناعت مى کنند، و زنان به زنان ، و بر سر پسران به رقابت برمى خیزند همانگونه که براى دختران در خانواده هایشان !. مردان ، خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان مى کنند، و زنان بر زین سوار مى شوند (و به خودنمائى مى پردازند) بر آنها لعنت خدا باد!.
((سلمان )) عرض کرد: آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )؟!.
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم در دست او است ، اى سلمان ! در
آن زمان به تزیین مساجد مى پردازند، آنچنان که معابد یهود و نصارا را تزیین مى کنند، قرآنها را مى آرایند (بى آنکه به محتواى آن عمل کنند مناره هاى مساجد طولانى ، و صفوف نمازگزاران فراوان ، اما دلها نسبت به یکدیگر دشمن و زبانها مختلف است !.
((سلمان )) گفت : آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم در دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام پسران امت مرا با طلا تزیین مى کنند، و لباسهاى ابریشمین حریر و دیباج مى پوشند، و از پوستهاى پلنگ براى خود لباس تهیه مى کنند!.
((سلمان )) عرض کرد: آیا این امر واقع شدنى است اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام زنا آشکار مى گردد، معاملات با غیبت و رشوه انجام مى گیرد، دین را فرو مى نهند و دنیا را برمى دارند.
((سلمان )) گفت : آیا این امرى شدنى است اى رسول الله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )؟!
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام طلاق فزونى مى گیرد، و حدى براى خدا اجرا نمى شود، اما با این حال به خدا ضرر نمى زنند (خودشان زیان مى بینند).
((سلمان )) عرض کرد: آیا این امرى شدنى است اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى ، سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام زنان خواننده ، و آلات لهو و نوازندگى آشکار مى شود، و اشرار امتم به دنبال آن مى روند
((سلمان )) گفت : آیا این شدنى است اى رسول خدا؟!
فرمود آرى سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام اغنیاى امتم براى تفریح به حج مى روند، و طبقه متوسط براى تجارت ،
و فقراى آنها براى ریا و تظاهر! در آن زمان اقوامى پیدا مى شوند که قرآن را براى غیر خدا فرا مى گیرند، و با آن همچون آلات لهو رفتار مى کنند، و اقوامى روى کار مى آیند که براى غیر خدا علم دین فرا مى گیرند، فرزندان نامشروع فراوان مى شود، و قرآن را به صورت غنا مى خوانند، و براى دنیا بر یکدیگر سبقت مى گیرند.
سلمان عرض کرد: آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى ، سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! این در زمانى است که پردههاى حرمت دریده مى شود، گناه فراوان ، بدان بر نیکان مسلط مى گیرند، دروغ زیاد مى شود، لجاجت آشکار، و فقر فزونى مى گیرد، و مردم با انواع لباسها بر یکدیگر فخر مى فروشند، بارانهاى بى موقع مى بارد، قمار و آلات موسیقى را جالب مى شمرند، و امر به معروف و نهى از منکر را زشت مى دانند.
به گونه اى که مؤ من در آن زمان از همه امت خوارتر است قاریان قرآن و عبادت کنندگان پیوسته به یکدیگر بدگوئى مى کنند، و آنها را در ملکوت آسمانها افرادى پلید و آلوده مى خوانند.
((سلمان )) عرض کرد: آیا این امر واقع مى شود اى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )؟!.
فرمود: آرى ، سوگند به کسى که جانم در دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام ثروتمند رحمى بر فقیر نمى کند، تا آنجا که نیازمندى در میان جمعیت به پا مى خیزد و اظهار حاجت مى کند ، و هیچکس چیزى در دست او نمى نهد!.
((سلمان )) گفت : آیا این امر شدنى است اى رسول خدا؟!.
فرمود: آرى سوگند به کسى که جانم به دست او است ، اى سلمان ! در آن هنگام ((رویبضة )) سخن مى گوید!.
سلمان عرض کرد: پدر و مادرم فدایت باد اى رسول خدا! ((رویبضة ))
چیست ؟
فرمود: کسى درباره محروم سخن مى گوید که هرگز سخن نمى گفت (و کسى اظهار نظر مى کند که مجال اظهار نظر به او نمى دادند)
در این هنگام طولى نمى کشد که فریادى از زمین برمى خیزد، آنچنان که هر گروهى خیال مى کنند این فریاد در منطقه آنها است .
باز مدتى که خدا مى خواهد به همان حال مى مانند، سپس در این مدت زمین را مى شکافند و زمین پاره هاى دل خود را بیرون مى افکند، فرمود منظورم طلا و نقره است ، سپس به ستونهاى مسجد با دست مبارکش اشاره کرد و گفت : همانند اینها! و در آن روز دیگر طلا و نقرهاى به درد نمى خورد (و فرمان الهى فرا مى رسد) این است معنى سخن پروردگار ((فقد جاء اشراطها)).

سند : تفسیر قمی و المیزان را ببینید ذیل همین آیه

نظرات  (۲۹)

۰۸ دی ۹۵ ، ۲۲:۴۷ بالای آسمان
من حجم مطلبو دیدم گُرخیدم
چه خبره!
:)
۰۸ دی ۹۵ ، ۲۲:۵۰ بالای آسمان
ترک دین و عبادت به خاطر حس تنبلی و راحت طلبی به وقوع می پیونده
چون اونجوری زندگی کردن موافق هوای نفسشونه و خودشون خوب می دونند نشانه روشنفکری نیست
۰۸ دی ۹۵ ، ۲۳:۲۸ ....همنشین عقل ....
مطلب‌خیلی‌جالبی بود در عین طولانی و ریز بودنش
واقعا بناه بر خدا
روایتهای طولانی زنگار از دل میبره
خط به خط خوندم
و به حال زار و روی سیاهم گریه کردم

چه میشود مارا؟



+چه عجب! گرد و خاک گرفته بود اینجا
۰۹ دی ۹۵ ، ۰۷:۰۴ ❤منتـــظر المهدی۳۱۳❤
خیلی طولانی بود
پناه بر خدا از فتنه های آخرالزمان
باید تیتر این می شد: بعد از خواندن بر فراز بلندی بروید و تا می توانید فریاد بزنید!

خدا
ما هم؟؟؟
سند حدیث را هم بگید لطفا
پاسخ:
 تفسیر قمی و المیزان را ببینید ذیل همین آیه
۰۹ دی ۹۵ ، ۱۵:۴۳ نـــای دل
طولانی اما مفید...

سپاس...
با اینکه ریز و طولانی بود، همه اش را خواندم.
چه عجب که به روز کردی این وبلاگ را

دست خودم نیست که سلسبیل را بیشتر از تألیفیه دوست دارم!
پاسخ:
لطف نمودی قدحت پر می باد


خودمان هم سلسبیل را بیشتر دوست میداریم
این فرزند است و آن فرزند خوانده
۱۰ دی ۹۵ ، ۰۱:۰۰ غـ ـزالــ
خدای من.....

وای بر ما...
عجب از آخرالزمانیها که دین رو تفسیر به رای میکنند
۱۲ دی ۹۵ ، ۱۸:۰۲ قلم بانو
امان
امان
امان
امان
۱۳ دی ۹۵ ، ۱۷:۰۱ ارکیده س ی
سلام

مطلب خوب شما در کانال انقلابیست منتشر شد

خدا قوت
سلام
اگر اسلام واقعی شناخته میشد مردم متوجه میشدن که اسلام عین روشن فکریه
و چقدر بدم میاد ازش رابطه هایی که با پول شکل میگیرن
۱۴ دی ۹۵ ، ۰۵:۴۹ رفاقت به سبک شهید
وای پناه برخدا
امان‌از جهل امان از جهل امان از جهل
ای وای یا رسول الله چطور روز قیامت جواب شما و خاندان شمارو بدیم
۱۵ دی ۹۵ ، ۱۸:۰۹ حامد عبدالهی
من هنوز هم نفهمیدم در ذهن این افراد چی میگذره!
واقعا وای بر جامعه ای که در اون انسانیت و وفا و غیرت بشه استثنا!
لعنت بر مردی که از ارتباط زنش با نامحرم غیرتی نشه!
۱۶ دی ۹۵ ، ۲۳:۱۴ .:.چراغ .:.
دلمان گرفت...
۱۷ دی ۹۵ ، ۱۱:۵۷ میثم علی زلفی
برادر حالا که آوردی و زحمت کشیدی
ای کاش همین حدیث را تکه تکه می کردید و مثلا با عنوان آیا چنین چیزی ممکن است یا رسول الله 1-2-3 و ... بیاورید و هر بار یک بخش از سوال سلمان
تشکر از مطلب
ما جز کدام دسته هستیم؟؟؟

تشریف بیاورید
۲۰ دی ۹۵ ، ۱۲:۲۴ คຖē Şhērlฯ
باید یادبگیریم که دانشگاع جای اینجورکارها واحمق بازی هانیس
و خیلی از این مشکلات برمیگرده به تکنولوژی مدیریت انسان ... تفسیرش با خودتون ...
۲۱ دی ۹۵ ، ۰۹:۳۴ ....همنشین عقل ....
متشکرم
۲۳ دی ۹۵ ، ۱۷:۱۵ ارکیده س ی
سلام

مطلب خوب شما در کانال انقلابیست منتشر شد

خدا قوت
۰۴ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۰۴ خادم امام زمان عج الله
با سلام و صلوات از حضور ارزشمند شما و مطالب مفیدتان سپاسگزاریم هر دو وبلاگ پربارتان لینک شد و باالله التوفیق
۰۴ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۰۵ خادم امام زمان عج الله
http://ahlolbait.com/files/u65/emam-zaman2.jpg

----------------------------------------------

https://www.hammihan.com/users/status/thumbs/thumb_HamMihan-201513261112724073931425552601.2572.jpg
۰۵ بهمن ۹۵ ، ۱۶:۰۱ خادم امام زمان عج الله

در راسـتـای تـهـذیـب نـفـس و خـودسـازی... مـنــتظـران مـولا حـتـمـا بـخـوانـنـد

نه از خاک فروتریم، که بستر رویش نشویم، و نه از دانه کمتریم، که نروییم و نشکفیم. از ما به عنوان بشر، خواسته اند که با شناخت «قدر» خویش، «تقدیر» را در مسیر سعادت و صلاح خویش رقم زنیم. ولى چگونه؟
پیمودن راه پرسنگلاخ و پرپیچ و خم و پرخوف و خطر «تهذیب نفس» و «خودسازى»، هم معرفت مى طلبد، هم همّت، هم همراه، هم راهنما.
شناخت دردهاى درونى و درمان آن ها، نیز آشنایى با رذایل اخلاقى و زدودن آن ها و معرفتِ فضایل اخلاقى و تقویت آن ها، از جمله این «راه شناسى» هاست.
تا کسى درد را نشناسد، چگونه درمانش خواهد کرد؟ و تا کسى نفس و عوالم تو در توى آن را نشناسد، چگونه به بالنده ساختن و پیراستن و رشد دادن آن توفیق خواهد یافت؟ مگر نه این که شناخت درد، نیمى از درمان است؟ به خصوص دردهاى روحى و امراض درونى و کژى هاى اخلاقى که بسى حساس تر، ظریف تر، پنهان تر و صعب العلاج تر است، نیاز به مربى و راهنما در آن ها بیشتر احساس مى شود و «طى این مرحله، بى همرهى خضر»، چه بسا سالک و پوینده را به «ظلمات» بکشاند.

با ادامه مطلب پذیرای حضور و نظرات ارزشمندتان هستیم .

با سلام و صلوات با دو مطلب جدید "در راسـتـای تـهـذیـب نـفـس و خـودسـازی... مـنــتظـران مـولا حـتـمـا بـخـوانـنـد" و دانلود کـلـیـپ" بـایـد بـرای ظـهـور آمـاده شـویـم" منتظر نظرات پربار مهدویتان هستیم . و باالله التوفیق

----------------------------

تصویر مهدوی :

http://nmedia.afs-cdn.ir/v1/image/FnNRn6tTiV_H8VwX6N8Ka0cdmZB7DN9SHaXHn_7VsjvMoM4aK5JrrQ/s/w535/

-------------------------------------
http://cdn.feizbook.ir/i/attachments/1/1434196601547059_orig.jpg
۲۱ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۵۴ خادم امام زمان عج الله

نماز حاجت مخصوص روز پنج‌شنبه

در روز پنج‌شنبه از صبح تا غروب هر وقت بتواند چهار رکعت نماز بخواند (دو نماز دو رکعتی ).

در رکعت‌اول بعد از حمد یازده مرتبه سوره قل هواللّه‌احد و در رکعت‌دوم بعد از حمد بیست‌ویک‌مرتبه سوره قل هواللّه‌احد را و پس از سلام نماز دو رکعت دوم را شروع کند.

در رکعت اول بعد از حمد سی و یک مرتبه قل هو الله احد را بخواند و در در رکعت‌دوم چهل و یک مرتبه قل و هواللّه را بخواند.

و پس از سلام نماز پنجاه و یک مرتبه قل هو الله احد و پنجاه و یک‌مرتبه صلوات بر حضرت رسول. بعد به سجده رفته، صد‌مرتبه یا اللّه بگوید و حاجتش را از خدا بخواهد که ان‌شاءاللّه مستجاب است و بعد از خاتمه چهار رکعت نماز، تسبیح حضرت‌زهرا(ع) را فراموش ننماید.محتاج دعای خیرتان

منبع:گنجهای معنوی


 با سلام و صلوات خداقوت با پستی جدید بروزیم. و بالله التوفیق
با عرض سلام و ادب
بنده نویسنده وبلاگ انار هستم که بنا بر دلایل و مصلحت هایی حذفش کردم.
مزاحم شدم برای تشکر بابت پیگیری های شما و خواندن مطالبم در طول این مدت.
ان شالله به همراه همسر و فرزند نازنین تان، زیر سایه محبت اهل بیت زندگی کنید و عاقبت بخیر شوید.

یاعلی
پاسخ:
سلام و رحمت الله
چرا....!!!؟؟؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی