سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

سلسبیل در اصل چشمه ایست در بهشت که ان شاالله همه از آن خواهیم نوشید.اما اینجا مکانی است برای مرور یک آیه از قرآن با هم. هدف این است که باور کنیم این کتاب برای ما نازل شده و ما حق داریم در آن تدبر کنیم وآن را بفهمیم. قرآن مهجور است. از قرآن نترسیم وبا آن مانوس شویم.

ای رُخت چون خلد و لعلت سلسبیل
سلسبیلت کرده جان و دل سبیل
سبز پوشان خطت بر گرد لب
همچو مورانند گرد سلسبیل

آخرین مطالب

  • ۱۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۹ 72ملت
  • ۲۸ آبان ۹۵ ، ۱۳:۵۸ رباب

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

 وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(حشر19)

در سری جدیدید سلسبیل قصد دارم بیشتر ذهن شما با مسایل و آیات در گیر شود

تا اینکه این بنده تروشات ذهنی خودم را به روی صفحه بیاورم.

به این آیه دقت کنید. خداوند چقدر جالب بندگانی را که او را فرا موش کرده اند مجازات می کند.

خیلی عجیب است. برای کسی که قدرت مطلق است و می تواند برای فراموشی مخلوقش

از مبدا خلقت هر مجازاتی را از خلود در آتش گرفته تا... تعیین کند و هیچ یک نه خارج از 

حکمت است و نه بدور از قدرتش.

ولی چه می گوید؟ اگر مرا فراموش کنید کاری میکنم که خود را فراموش کنید

نه بگذارید تعبیر خود قرآن را بگویم که شیوا تر و بهتر است

مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و حاصل این خدا فراموش کردنشان 

خود فراموشی شد.

مگر چقدر ما در این نظام خلقت برای خدا ارزش داریم. چقدر ما مهمیم برای او.

وقتی بفهمیم او ما را برای خود خلق کرده نه برای آتش آن وقت می فهمیم همین که 

خدا را فراموش کرده ایم از نظر او سوخته ایم دیگر نیازی به نار نیست.




من عرف نفسه فقد عرف ربه

چه ارتباطی  دارد این روایت با این آیه 


ساقی
۲۶ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۳۲ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۴ نظر

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ


حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ(44انعام)

همه روزه با افراد زیادی برخورد میکنم که گله مندند ازبندگی بی جیره و مواجبشان برای خدا!!!

وشاید خودم نیز گاهی که زندگی پایش را کمی سفت تر بر گلویم می فشارد با این طایفه 

هم نوا می شوم و سهم خودم را می خواهم از عمری سر به سجده ساییدنم.

همه روزه غرولند های زیادی می شنویم که چرا فلانی که اهل خدا و دین و آیین نیست

خدا چنین در ناز و نعمت قرارش داده و هر چه بلا و بد بختی است بر سر ما نازل کرده.

همه اینها برای این است که قوانین بازی خداوندی را نمی شناسیم.


این اعجاز قرآن است که تو شاید آن را بارها و بارها خوانده ای ولی یک آیه در یک زمان خاص

به فریادت می رسد تا تو را بیدار کند.

واین آیه ایست که به بشر یادآوری می کند قواعد بازی خداوندی را .

قواعد بازی عاشق معشوق. عبد و معبود. و ...

راستی بعضی وقتها چقدر لحن مان نسبت به خدایمان بی ادبانه می شود.

انگار نه انگار که لحظه لحظه وچودمان وابسته به اوست. و اگر آنی و کمتر از آن عنایتش

از ما گرفته شود هیچ می شویم. به یاد سخن استاد ای هیچ ابن هیچ از بهر هیچ نپیچ.

گاهی دلم برای خدا می سوزد . چه بد بندهایی هستیم برایش و او برای ما فخر کرد

به جمیع ملائکه و...  بماند.

هرکه در این بزم مقرب تر است         جام بلا بیشترش می دهند

 



  • چون همه اندرزهایی را که به آنها داده شده بود فراموش کردند،همه درهارا به رویشان گشودیم تا از
  • آنچه یافته بودند شادمان گشتند ، پس به ناگاه فرو گرفتیمشان و همگان نومید گردیدند
ساقی
۱۴ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۱۸ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲ نظر

  قَالُواْ یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ(97یوسف)  


در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است قرار بود عذاب بنی اسراییل 400سال طول بکشد

که ایشان 40صباح گریه و ندبه کردند و خدا 170 سالش را برایشان بخشید و موسی وهارون را برای 

نجاتشان فرستاد.ودر ادامه حضرت می فرمایند:

هکذا انتم. لو فعلتم فرج الله عنا فأما إذا لم تکونوا فإن الأمر ینتهی إلی منتهاه

همچنین شما. اگر مانند آنچه بنی اسراییل کردند می کردید خداوند فرج مارا می رساند

واگر چنین ننمایید امر فرج تا زمان معین شده خودش بطول خواهد انجامید.

قرآن به ما آموخته برای توبه از گناه به چاه انداختن یوسف، برای باز گرداندن عزیز

باید دست به دامان یعقوب شد. باید دست به دامان پدر بشویم.

شاید به دعای او گناه ما بخشوده شود و یوسف گمگشده باز آید.

 یا اباعبدالله

بوی پیراهن خونین کسی می آید

این خبر را برسانید به کنعانی ها

 


 

آدرس روایت: خودم مستقیم مراجعه نکردم ها>> تفسیر البرهان ج3 ص125

 

ساقی
۰۲ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۲۳ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳ نظر