سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

سلسبیل در اصل چشمه ایست در بهشت که ان شاالله همه از آن خواهیم نوشید.اما اینجا مکانی است برای مرور یک آیه از قرآن با هم. هدف این است که باور کنیم این کتاب برای ما نازل شده و ما حق داریم در آن تدبر کنیم وآن را بفهمیم. قرآن مهجور است. از قرآن نترسیم وبا آن مانوس شویم.

ای رُخت چون خلد و لعلت سلسبیل
سلسبیلت کرده جان و دل سبیل
سبز پوشان خطت بر گرد لب
همچو مورانند گرد سلسبیل

آخرین مطالب

  • ۱۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۹ 72ملت
  • ۲۸ آبان ۹۵ ، ۱۳:۵۸ رباب

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنِّی هُدًى فَمَن تَبِعَ 

هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ(38بقره)


 دوان دوان سوی شوی خود دوید تا خبر به دنیا آمدن نوزادی را بدهد که هنوز پا به عرصه وجود ننهاده

 

مهرش به دلش نشسته بود نوزادی که با آمدنش همه خبر دار شدن از شرق تا غرب عالم. از ایوان مدائن


تا آتشکده فارس از آب رودخانه سماوه تا بتهای بت خانه ها از انسانهای زمین تا شیاطین آسمان ۱.


دهانش را که باز می کند به مژده این میلاد تو گویی صحرای سوزان مکه بردا وسلاما می شود برای اهل آن.


ابوطالب مژده باد تو را که خداوند برادرت عبدالله را پسری داده است ...


هنوز فاطمه بنت اسد در شور هیجان است که آرامش همسرش او را آرام می کند.


سکوت که حکم فرما می شود اینگونه می فرماید: وَ تَتَعَجَّبِینَ مِنْ هَذَا إِنَّکِ تَحْبَلِینَ وَ تَلِدِینَ بِوَصِیِّهِ وَ وَزِیرِه ۲

آیا تعجب می کنی از این ماجرا؟ قطعا تو وصی و وزیر او را باردار شده و به دنیا خواهی آورد.

شاید وقتی خطاب اهبطوا رسید بر پدر و مادر مان و جمیع ذریه ایشان که ما هم من جمله ایشان باشیم 

و جناب آدم را که مسجود ملاک بود از بهشت راندند. هیچ کس نمی دانست که باز گشت مجددمان به بهشت 

در گرو فرزند همین آدم است. دیروز پدری گندم خورد و قومی را به تبع خود به زمین کشاند و  فردایش پسری گندم نخورده خلقی را به بهشت رهنمون شد. 

نمی دانم فاطمه بنت اسد این روایت را شنید که بیشتر تعجب کند یانه آنجا که فرشته ای در معراج به رسول الله 

صلی الله علیه وآله وسلم  عرضه داشت : سل من أرسلنا من قبلک من رسلنا على ما بعثوا

از پیامبران پیشین بپرس که بر چه اساسی و بر چه چیزی مبعوث شدند.

آنان در جواب عرضه می دارند:  على ولایتک یا محمد و ولایة علی بن أبی طالب ۳

واین اوج زیبایی خلقت است که هیچ کس به بهشت نمی رود مگر از راه ولایت علی علیه السلام. اصلا ولایت مولا عین بهشت است . و چقدر این روزها ممنون این لطف پدر جانمان آدمیم که ما را به زمین آورد تا به دست تو آسمانی شویم. وچه ترسی وچه حزنی است برای کسی که دستش به دامان توست.

به نظرم زیبا ترین تلقین تاریخ را برای تو گفته اند ای فاطمه بنت اسد. آنگاه که رسول الله بر بالای پیکرت آمد و اینگونه خواند: إِنْ‏ أَتَاکِ‏ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ فَسَأَلَاکِ مَنْ رَبُّکِ فَقُولِی اللَّهُ‏ رَبِّی وَ مُحَمَّدٌ نَبِیِّی وَ الْإِسْلَامُ دِینِی وَ الْقُرْآنُ کِتَابِی وَ ابْنِی إِمَامِی وَ وَلِیِّی ۴. به نکیر و منکر بگو که امام و ولی من، همان فرزندم‏ حضرت علی است.

کاش همه بفهمند نه رجب تاریخ ولادت توست نه غدیر آغاز ولایت تو. تو از آن زمان که آدم میان روح وجسم بود امیرالمومنین بوده ای.

اینکه تو از کعبه برون آمدی یعنی تو روح کعبه ای . همه باید به سوی تو عبادت کنند یا میزان الاعمال.

پ ن: شیخ عیاشی قدس الله نفسه الزکیه روایتی را نقل می کند که از آقا امام باقر علیه السلام سوال کردم  از تفسیر همین آیه که در باطن این هدایی که این نقش را دارد چیست؟ قال: تفسیر الهدى‌ علی‌ علیه السلام قال الله فیه «فَمَنْ تَبِعَ هُدایَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ‌» . هدایی که در اینجا آمده است علی است و متابعت او این آثار را دارد.

۱:مرحوم صدوق‏«ره‏»در کتاب امالى بسند خود از امام صادق علیه السلام‏روایت کرده .
۲:اصول کافی، ج1،ص 452،ح 1و 3، روضة المتقین، ج12 ص 221 ؛بحارالانوار، ج 35، ص 77، ح 14.
۳:معرفة علوم الحدیث: 96.از حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت.
۴:بصائر الدرجات، ط جدید، ص 287 - ج 35، تص 70، و 71
ساقی
۲۶ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۰۹ موافقین ۵ مخالفین ۰ ۱۹ نظر