سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا

سلسبیل

سلسبیل در اصل چشمه ایست در بهشت که ان شاالله همه از آن خواهیم نوشید.اما اینجا مکانی است برای مرور یک آیه از قرآن با هم. هدف این است که باور کنیم این کتاب برای ما نازل شده و ما حق داریم در آن تدبر کنیم وآن را بفهمیم. قرآن مهجور است. از قرآن نترسیم وبا آن مانوس شویم.

ای رُخت چون خلد و لعلت سلسبیل
سلسبیلت کرده جان و دل سبیل
سبز پوشان خطت بر گرد لب
همچو مورانند گرد سلسبیل

آخرین مطالب

  • ۱۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۹ 72ملت

صعود

دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹ ق.ظ

مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ۚ 

إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ(فاطر10)


ستاره ها عاشق ترین موجودات خلقتند.در روز وقتی نور خورشید همه جا را گرفته کسی دنبال ستاره ها نمی گردد. شب هنگام که تاریکی و تنهایی همزاد آدمی می شود این ستاره ها هستند که تو را با چشمکی عاشقانه از تنهایی و تاریکی می رهانند.

شب هنگام ستاره کوچکی مرا به سوی خود دعوت کرد،دست بردم برای چیدنش از دامن آسمان. دستم را گرفت و مرا به آغوش آسمان برد.آنجا ستاره ای پر نور تر مرا مدهوش خود کرد،دست بردم برای چیدنش. دستم را گرفت و بالاتر برد و ستاره ای پرنورتر و دستهای خالی من..آن قدر آن شب بالا رفتم که ضیافت ستاره باران آسمان فقط نور بود و نور.

چشم های خود را که باز کردم نور خورشید بر پهنه گیتی گسترده شده بود. ومن سراسیمه دنبال ستاره ها می گشتم.

به قرمزی چراغ خیره شده بودم.در جسجوی چراغ های قرمز زندگی بودم که دخترکی صدا زد آقا،آقا !

فال دارم ،فال میخری؟

فال را که خریدم خندید.چهره اش شبیه بود به ستاره های چشمک زن خواب دیشبم.

کودکی صدایش زد. ستاره زود باش چراغ سبز شد...



پ ن:هر که طالب عزت است ،تمام عزت خاص خداست. کلمه نیکو  به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص او را بالا می برد.

پ ن2:این آیه را به سه شکل می توان ترجمه کرد که بنده براساس این ترجمه مطلب را نوشته.

نظرات  (۲۲)

۱۸ تیر ۹۷ ، ۱۲:۲۰ فرزانه فرجادی کیا
سلام
زیبا بود. تا به خال داستانی بر اساس ترجمه ای از آیه قرآن نشنیده بودم
ممنون
موفق باشید :)
پاسخ:
سلام ورحمت الله

نظر لطف شماست
مطالب سلسبیل براساس آیات قرآن است و بیشتر هم داستانی

ممنون از حضورتون
۱۸ تیر ۹۷ ، ۱۲:۲۲ قاسم صفایی نژاد
فکر کردم دیگه نمیاید که دعوتتون نکردم. دعوتید:
http://safaeinejad.ir/1397/04/12
پاسخ:
مگه میشه نییاییم

اگر هم اینجا نباشم اونجام(تالیفیه):)


چشم ان شاالله
نمیدونستم قلمتون تا این حد زیباست، خیلی خوب بود، لذت بردیم:)
ممنون
پاسخ:
واقعا نمی دونستید
نکنه مطالب رو نمی خونید:)


بازم ممنون از حضور همیشگی و نظرات خوبتون
سلام
واقعا قشنگ می نویسید
زیباترین قسمتش هم اینه که مرتبط با آیاتِ قرآنِ...
چرا نوشته هاتونو کتاب نمی کنید؟واقعا ارزش خوندن داره

شهادت امام جعفر صادق رو تسلیت میگم
عاقبتتون ختم به شهادت

یاعلی مدد
پاسخ:
سلام و رحمت الله

این زیبایی ایات قرانه
شما هم به این بنده لطف دارید بزرگوار


ان شاالله بقیع زائر حضرتش باشیم
کاس شهادت عاقبت همه ما باشد 
التماس دعا
یاعلی
چرا میخوندم ولی بیشتر اون یکی وبتون که خب بیشتر مطالبش از خودتون نیست:)
هر چند قبلا تو اون پست سفر به تهرانتون هنر قلمتون رو به رخ کشیده بودید:)
پاسخ:
قبلا هم گفتم سلسبیل مثل فرزنده و تالیفیه فرزند خونده

بالاخره این فرزنده که از پدر نشون داره:)

ممنون از شما
خب چه کنم که فرزند خونده‌تون رو بیشتر دوست دارم:) ولی سعی میکنم از این به بعد بیشتر به فرزندتون هم سر بزنم:))
پاسخ:
ممنون

ان شاالله عروسی بچه هاتون جبران کنم😁😁

موفق باشید همیشه

چقدر قشنگ بود..
پاسخ:
خیلی ممنون
لطف کردین
۱۸ تیر ۹۷ ، ۱۵:۲۷ نـــای دل
خیلی جالب بود..

تشکر..
پاسخ:
جالبی از خودتونه اخوی😀


ممنون از حضورتون
این غافلان که جود فراموش کرده‌اند
آرایش وجود فراموش کرده‌اند

آه این چه غفلت است که پیران عهد ما
با قد خم سجود فراموش کرده‌اند

آن نور غیب را که جهان روشن است ازو
از غایت شهود فراموش کرده‌اند


از ما اثر مجوی که رندان پاکباز
عنقاصفت، نمود فراموش کرده‌اند

جانها هوای عالم بالا نمی‌کنند
این شعله‌ها صعود فراموش کرده‌اند


یاد جماعتی ز عزیزان بخیر باد
کز ما به یادبود فراموش کرده‌اند

چند بیتی از شعر زیبای جناب صائب، هدیه رئوف به سلسبیل نوشت شما.
ان شاءالله ستاره های بخت و سرنوشتتون همیشه روشن و فروزنده باشد.
پاسخ:
سلام و رحمت الله رئوف جان
ان شاالله با این ستاره ها رو به کمال حرکت کنیم


غوطه در گل داده بود اندیشه دنیا مرا

ناله نی شد دلیل عالم بالا مرا

گر چه چون حلاج مهر خامشی بر لب زدم

زور می برداشت آخر پنبه از مینا مرا

بود از بس بر دل من دیدن مردم گران

شد سبک در دیده کوه قاف چون عنقا مرا

حسن عالمگیر را هر جا که جویی حاضرست

هر غباری محمل لیلی است زین صحرا مرا
۱۸ تیر ۹۷ ، ۲۰:۵۸ فرناز فرزان
سلام
بسار زیبا بود
ممنون
پاسخ:
سلام و رحمت الله
نظر لطف شماست
ممنون از حضورتون
درود بر ساقی گرامی
حس خوبی داشت
برای لحظه ای در آسمان ها پرواز کردم :)
موفق باشید
پاسخ:
سلام و رحمت الله بزرگوار
این از سبکبالی حضرتعالیست😍😁

التماس دعا
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۰:۰۳ آقای بیدل
خخخخخیلی زیبا بود ...
همین قدر بگم ک اشک ریختم با این مطلب ...
کاش زود تر پیداتون می کردم ...
پاسخ:
نظر لطفتونه
زیبا چشمهای شماست که اینقدر راحت باران رو پذیرا میشه

توفیقی شد برای بنده دیدن وبتون
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۰:۵۹ chefft.blog.ir 💞💕
خیلی خوب داستان به آیات قران مرتبط شده
قلمتون پربار
پاسخ:
ممنون از لطفتون
زندگیتون پر ثمر باشه
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۲:۰۹ س _ پور اسد
حبذا ( چه نیکو )
:)
پاسخ:
حبذا عشق و حبذا عشاق

حبذا ذکر دوست را عشاق

ممنون از حضورتون😁
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۳:۴۴ سعید بیگی
سلام
زیبا بود و خواندنی. آفرین!
پاسخ:
سلام و رحمت الله
ممنون از حضورتون

آفرین بر شما
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۵:۴۸ پســـــــــــــر روزگــــــــــار
بسیار زیبا و آرامش دهنده بود

و احسنت بر شما
پاسخ:
هرجا قرآن هست آرامش هم هست

ممنون از حضور شما
انیمیشن این داستانو بسازن قشنگ میشه

دیروز یه فیلمی میدیدم که یه گروه سازنده فیلم میخواستن یه کلیپی راجع به کنترل خشم درست کنند واقعا چه ایده های ملموسی مطرح میشد! اونا تو بلاد کفر چقدر تشنه ی اخلاق هستند و ما در دینی که اصلا کلش اخلاق هست نمیدونیم چی کار باید بکنیم

ممنون از داستان و برداشت از این آیه ی قشنگ.
این آیه همیشه برام یه طور خاصیه! واسه خودمم با یه لحن خاصی تکرارش میکنم.. الیه یصعد الکلم الطیب....
پاسخ:
قطعا همه آیات قرآن قابلیت این رو دارند که با زیباترین کارهای هنری برای مردم به تصویر کشیده بشن و ملموس تر بشن

دقت در این آیه خیلی جالبه خصوصا وقتی ضمیر یرفعه را به خود انسانی برگردانیم که طالب عزت است
آن وقت میبینیم که صعود در حین عمل است...


ممنون از حضورتون
التماس دعا 
سلام
سر کلاس درس این پست رو خوندم... چشمامو بستم و برای چند لحظه احساس کردم دلم نمی‌خواد جز صعود بین ستاره ها چیزی رو حس کنم... حالا بعد از سقوط از وسط یه رویای حسابی دارم فکر می‌کنم من اینجا چه کار می‌کنم و به کجا دارم می‌رم؟ چی رو دارم جستجو می‌کنم و چرا؟ فکر کنم تا چند روز این آیه ذکر بشه روی زبونم...
ممنون از اینکه انقدر خوب می‌نویسید...
پاسخ:
سلام و رحمت الله
اگر در این نوشته مطلب خوبی بود که شمارا تا ستاره ها بالا برد اینها همه از برکت قرآن است
و خدا رحمت کند حضرت آیت الله شجاعی اعلی الله مقامه را که این اشارت وامی بود از بیانات ارزشمند ایشان

ممنون بابت اینهمه لطف که این بنده لایقش نبود و شما نثار فرمودید
عاقبتتون ختم بخیر باد
۲۰ تیر ۹۷ ، ۱۹:۱۶ انـ ـــار
اخلاص
اخلاص
اخلاص


خیلی سخته رسیدن بهش
به اخلاص ناب که خدشه ای در اون نباشه
پاسخ:
یابن آدم اکثر مـــن الزاد فـــان الطریق بعید بعید، و جدد السفینة فان البحر عمیق عمیق ، و خفف الحمل فان الصراط دقیق دقیق ، و اخلص العمل فــان الناقد بصیر بصیر، و اخّر نومک الی القبر و فخرک الی المیزان و شهوتک الی الجنّة و راحتک الآخرة و لذّتک الی الحور العین و کن لی اکن لک ، و تقرّب الیّ باستهانة الدنیا و تبعّد عن النار لبغض الفجار و حب الابرار؛ فان الله لا یضیع اجر المحسنین .

ای فرزند آدم ! "توشه " را افزون کن ، که راهِ، دور است دور و "کشتی " را تعمیر کن ، که دریاعمیق است عمیق و بار را فرو گذار و سبک گردان ، که راه باریک است باریک و "عمل" را خالص گردان ، که حسابرس بیناست بینا. و خفتن خویش را به تاخیر بینداز و آن را برای درون قبر بگذار و " فخر کردنت را" برای هنگامه برپایی میزان بگذار و " میلت" را برای بهشت واگذار و "راحتی و آسایشت" را برای جهان آخرت بگذار و "لذتجویی ات" را برای همسران بهشتی واگذار و برای من باش تا من نیز برای تو باشم و با سبک شمردن دنیا، به من نزدیک شو و تقرّب بجوی و با دشمن داشتن فاجران و بدکاران ، و نیز دوستی با ابرار و نیکان ، خویشتن رااز آتش ، دور بدار.پس خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمی سازد.


ممنون از حضورتون
۲۲ تیر ۹۷ ، ۱۷:۵۳ راهی به سوی نور
سلام
قشنگ‌بود.
رو‌اون پیشنهاد چاپ مطالبتون که تو یکی از نظرها بود هم فکر کنید جدا...

چه آیه ی عمیقی بود!ترجمه های دیگه اش چه مدلیه؟
پاسخ:
سلام و رحمت الله
ممنون 
قشنگیهای این آیات بی انتهاست

نظرلطف شما و دوستانه

در ترجمه های ١)عمل صالح را بالا برنده کلم طیب می دانند ٢)بلعکس
اخلاص است وبس
پاسخ:
وبس است اخلاص
یا رفیق من لا رفیق له
پاسخ:
گاهی زیاد این فراز را تکرار می کنم

ممنون از حضورتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی